Via Dinarica HR-W-14 Južni Velebit I – do Šugarske dulibe

Tekst: Hrvatski | English | Deutsch – Preuzmi GPX trag
Prikaz etape na interaktivnom portalu: Hrvatski | English | Deutsch
« Prethodna etapa
| Bijela linija Via Dinarice | Iduća etapa »

Iako je u južnom dijelu Velebit najuži, tu su njegovi najviši vrhovi. Poseban dojam ostavlja južni Velebit gledan s autoceste Zagreb – Split ili s vrha Zira jer se s te strane doima kao nesagledivo dugačak zid. Primorska padina nije toliko strma kao lička, a na njoj je, slično kao i na sjevernom i srednjem Velebitu, nekoliko izrazitih visinskih terasa. U vršnom dijelu i ovdje su dva usporedna uzdužna niza vrhova, jedan iznad Like, drugi iznad mora. U prvome dominiraju Visočica, Jelovac, Počiteljski vrh, Badanjski vrhovi i Badanj, a u drugome V. Pločeviti, Kozjak i Višerujna. Ti nizovi vrhova međusobno zatvaraju krške udoline koritasta oblika, velike ponikve i dolce, odijeljene pregradama razne visine. Najveći su Ramino i Šugarsko korito, zatim Šugarska duliba, Jančarica, Oglavinovac i Javornik. Tek na južnom kraju, na potezu od Vaganskog vrha do Svetog brda, primorski i lički niz spajaju se u jedinstven hrbat.
Via Dinarica i na južnom Velebitu prati trasu Velebitskog planinarskog puta, koja pruža vrlo dobre planinarske mogućnosti.
Na Baškim Oštarijama prva markacija prema Šugarskoj dulibi nalazi se na zgradi bivše oštarijske škole, u blizini napuštenog hotela Velebno. Staza se uspinje na greben Sladovačkog brda te stiže na livadu Sladovaču, gdje se lijevo odvaja staza na vrh Velikog Sadikovca. Markacija VPP‑a sa Sladovače strmo silazi na prijevoj Bukovo razvršje, a zatim ide dužim strmim silazom do Kljajine doline i šireg puta iz smjera Konjskog. Trasa VPP‑a nastavlja se dalje šumom povrh Jurkove doline na Markovu paljevinu, gdje VPP skreće l. uzbrdo. Za pola sata izlazimo na Piskovitu kosicu gdje je važno križanje. Zdesna prilazi staza iz Lukova Šugarja, a slijeva iz Brušana.
S Piskovite kosice put nastavlja ravno u silazu 10 minuta do Šikića jatare, gdje se lijevo odvaja varijanta kroz Ramino korito preko Pasjeg klanca na Ripište, a trasa VPP‑a vodi desno po Milkovića stazi do Jurlina sedla, gdje se desno prema moru spušta put preko Rudelić Rastovaca (1:15 h). Od Jurlina sedla markacija vodi dalje ravno blagim silazom do Jurlinih vrtli pa preko obronaka Jurlina kuka do suhozida dolca Zapeć i solidno građene stare turističke staze za Lukovo Šugarje. Njome prolazimo mimo špilje Milkovića peć i ubrzo stižemo do križanja planinarskih putova. Turistička staza nastavlja ravno prema Lukovu Šugarju (3 h), a VPP skreće lijevo uzbrdo povrh Bukove drage, pa kroz Jasenovačke doce na livade Ripišta, gdje se spaja s varijantom kroz Ramino korito. Od ovog mjesta ima još 20 minuta hoda do planinarskog skloništa Šugarska duliba. Na širem području Šugarske dulibe, na ograničenom prostoru, nalazi se jedno od četiri poznata staništa endemske velebitske degenije. Od planinarskog skloništa u Šugarskoj dulibi prema vrhu Velikog Stolca vodi markirani put kojim se do vrha stiže za otprilike 45 minuta uspona.

• Baške Oštarije
  • (Veliki Sadikovac)
  • (Visočica)
  • Šugarska duliba
  • planinarsko sklonište Šugarska duliba
  • (Veliki Stolac)

Otvori kartu u novom prozoru